Adik (Bain)

Adik (Bain)
Adihattim

21 Oktober 2010

Tepung Gandum...

Hello semua.. saya ada Info terkini buat rakan pembaca..Semestinya semua rakan pembaca biasa dan selalu menggunakan tepung gandum(termasuk la saya)..Kebiasaannya tepung gandum nii kita selalu buat kuih tempatan ,,kek atau pun biskut laa...Tengah cari maklumat tentang tepung niii untuk tugasan pelajar....Tup!!tup!!! tau apa yang saya jumpa?????

bACA INFO DI BAWAHHH.......
Apakah  Benzoyl Peroxide (Bahan yang dimasukkan ke dalam tepung) adalah :

· Bahan toksik

· Bahan penggalak tumor

· Boleh menyebabkan alahan pada kulit

· Bahan mutagen iaitu bahan yang boleh menyebabkan mutasi pada sel badan.

· Bahan peluntur kuat yang mampu melunturkan iaitu menukarkan ke warna putih pakaian dan juga rambut yang berwarna.

Itulah sebabnya BP digunakan untuk menukarkan warna tepung gandum kepada warna putih kerana BP adalah satu bahan peluntur yang amat kuat sehinggakan rambut hitam boleh bertukar putih bila disentuhkan BP ini.

Proses pemutihan tepung gandum dilakukan adalah dengan cara mencampurkan tepung gandum dengan bahan kimia BP ini. Dalam tempuh yang singkat, iaitu tidak sampai pun 1 jam, semua tepung gandum ini akan bertukar ke putih. Selain menukar (meluntur) kepada warna putih, BP juga bertindak balas dengan tepung gandum ini lalu menukarkan protin gluten yang terdapat dalam tepung gandum ini. Ia juga mengakibatkan sebahagian nutrisi didalam tepung gandum yang asal merosot. Ini mengakibatkan serangga kurang menggemari tepung putih berbanding tepung gandum yang asal (sila baca artikel berbahasa Inggeris di bawah). BP ini akan terus berada di dalam tepung putih ini apabila dipasarkan.

Dalam bahasa mudah, tepung gandum putih adalah kurang baik kerana mengandungi bahan toksik BP yang boleh mengakibatkan berbagai masalah disamping sebahagian nutrisinya telah hilang.


p/s:  Pilih lah makanan yang baik dan sihat  :)))



2 ulasan:

LadyBird berkata...

huhuhu.. sukarnye nak cr makanan yang berkhasiat dan tidak merbahaya.. kene proses sendirila nampaknye.. :(

Cikgu kam berkata...

betul tu ladybird...
design blog awak cantik la boleh ajar saya..Saya baru mula belajar buat blog nii